Happy Family

Happy Family

Friday, July 3, 2009

Barang yang lepas jgn di kenang..

Actually aku tak nak cerita pasal benda ni tapiiii aku nak jadikan sejarah dalam hidup akulah..at least ade gak kenangan yang menyayat hati aku....

Aku dan en. suami aku bercita2 nak beli rumah lagi satu. Rumah skrg yg aku duduk ni tak de tempat parking kereta yang proper. Parking moto pun just main letak sesuka hati je kat bawah rumah aku ni... Baru2 ni side miror moto aku patah sebelah. Bengang je...tapi x tau nak marah kat sape..Rasa2 budak2 kecik kat rumah bawah sekali ni yang panjat moto aku..Selalu aku nampak diorg panjat. Makenya Laki aku kesian kat aku pasal side miror dah tinggai sebelah. Sat lagi aku naik motor mau terlanggar pulak pasal x de side miror. Laki aku gigihlah pi beli baru. Rm15 hengget. Ambik ko..Dahlah hujung bulan kena kuar duit pulak...Hishh....Eh,apesal yg aku merepek pasal side mirror ni..??

Ok kembali ke tajuk yg asal. Jadik bila dah terjadi kejadian2 yg x diingini berlaku kat rumah flat aku ni, so kiteorg pun sepakat nak beli rumah kat Puncak Alam. Memanglah lokasinya jauh beribu batu, tapi hanya kat sini je yg boleh dapat harga rumah murah dan boleh tahanlah..kire nye menepatilah dengan gaji aku ngan laki aku.

Kiteorg pun gigihlah bergoogle mencari rumah idaman...then dapatlah contact agent ni. Dia pun rekemen 1 rumah ni; Double Storey Semi D yg dah siap renovate lagi. Pagar dia cantik gile, pastu dah pasang tile kat porch, tangga dalam rumah dah buat cantik..kire semua cantiklah. Regenya RM160,000. Murah gile!!

Kami pun dah berkenan dan setuju. Duit deposit pun dah bagi...masalah mula timbul tang nak buat loan kat bank. Setelah dicheck2 segala jadah CTOS, Ccris..maka didapati...En. Hemizal ade Black list pasal jadi guarantor member dia yang buat loan bank rakyat pada suatu masa dulu..then kawan dia pulak dah lame x byr. Dahlah terjadi adegan memburu member dia ni..tapi tuhan nak tolong kami, member dia keje satu company dgn laki aku kat Rapidkl..senang citer dia pi settle duit tu...

Part Blacklist dah settle...sekali part aku pulak..(laki aku punye gaji x cukup untuk apply loan so aku kena back up dia)..dia check segala mak nenek black list, then didapati aku ade tertunggak Personal loan aku..aku tertunggak bulan lepas punye je..pastu hari tu jugak aku pi settle. Tapi malang memang menyebelahi kami, loan kami reject pasal didapati dalam 12 bulan ade 2 kali aku tertangguh payment loan aku tu...

UUUwwaaaa....sedih gile lah..2 hari tu aku mandom tak ingat...aku sedih sangat2...hanya kerana aku tertunggak bayar personal loan aku tu, langsung loan yg baru aku nak buat kena reject. Tapi laki aku x de lah salahkan aku...cume dia kate ade hikmah lah di sebalik kejadian ni...

Lepas 2 hari yg aku sedih tu..aku pun dah x harap ape2...actually kiteorg submit untuk appeal lagi sekali loan tu..taip x lepas gak.

Itulah kisah sedih aku......kesian kan..duit ade tapi loan x lepas pulak..

12 comments:

Unknown said...

sabar kak ....mgkn byk yg hrs diambil hikmah....

ada tue ble nk dpt rumah br...

doa byk2 dipermudahkan jln akak ye & suami

eynda said...

Mungkin ada hikmah di sebalik yg berlaku....harap bersabar ye :-)

aLiYaHaRiZ said...

Mia..itulah org kate rezeki dah nak masuk mulut tapi terlepas jatuh pulak...

eynda..mula2 dulu sedih gak, tapi skrg dah ok...tunggu next yearlah jawabnye nak kena bagi clear name dulu...mane tau untung2 dapat rumah besar mcm eynda pulak...hehehe..

Jom2Lelong said...

Pn LiYaHaRiZ,
pertama sekali saya nk ucap byk2 sbb letak link blog saya di blog awak. tqvm. by da way, ur problem ni boleh settle dgn sedikit trick. hehehe... kalau boleh u email i, i cuba untuk selesaikan ur prob mengikut cara i buat. i try cari ur email tp tak der la.. duit deposit yang bayar tu dapat balik tak? dapat kan...

A.I said...

aku pon lebih kurang sama gak la ngan situasi kau ni. tolak, tarik je nk wat loan beli kete.. :(

leeds said...

lamanya tak update kak wani :)

takper ada hikmah la tu kot..:)

Diana Ishak said...

takpe...slow2 kayuh

aLiYaHaRiZ said...

hai leedss...mmmm...skrg dah tak frust lagi..cume yg bagusnya x yah byr duit tetiap bulan. bolehlah sopping sakan..

Hai D..jgn tutup blog tau! kite nak tengok apdet hari2..

Y@ZeD@ said...

salam,

adaler hikmah tuhh.. myB sb jauh sgt kot.. mana tau, ada rezeki dpt rumah yg lg cantikkk n lg dekat..!! amin...
hihii

Ernie said...

salam ziarah,
sedih gak bila jadi macam nikan? kite dah sungguh2 baget dapat sekali jadi cam gini pulak... moga ade hikmah di sebalik kejadian

ASH said...

salam,
singgah sebentar di sini..
terkejut tengok blog saya ada dalam blogroll..
terima kasih..

semoga setiap apa yang berlaku ada hikmahnya..
mungkin akan dapat rumah yang lebih baik lokasi dan kawasannya..insyAllah

edrina said...

salam~

sabarlah yer. mungkin belum rezeki lagi tu.. Allah tu tahu biler & apa yg terbaik buat kiter.. banyak2kan berdoa ok?